Doorgaan naar hoofdcontent

Koorgestoelte

Nu ik zo'n 20 rondleidingen gegeven heb, begint het al bijna gewoon te worden: de Madonna uit 1150, de 'Wolframleuchter' uit 1160, de glas-in-lood-ramen eind 14e eeuw, enz. enz. enz. Bij het koorgestoelte echter hoef ik me nog lang niet in te prenten dat het voor de bezoekers allemaal nieuw en dus interessant is. Om dat helemaal goed te bekijken heb ik waarschijnlijk nog wel een week of wat nodig!

Als hout eens spreken kon... Sinds 1370 zaten en stonden, zongen en baden hier bijna dagelijks mensen. Alleen de Tweede Wereldoorlog heeft het gestoelte niet bewust meegemaakt. Kort voor de oorlog losbarstte, hebben namelijk mensen met een vooruitziende blik de banken compleet ingemetseld. Oorspronkelijk werden de banken gebruikt voor de 'Stiftsherren' (ik weet nog steeds niet of 'kappittelheren' de juiste Nederlandse term is, maar in elk geval ging het om geestelijken die ook een baan buiten de kerk hadden en dagelijks in de Dom het gebed gaande hielden). Zij waren professoren aan de universiteit en zaten in de bovenste rij. Op de onderste rij zaten hun studenten, wat goed te zien is aan de "graffiti" die zij hebben achtergelaten: in de zittingen zijn namen, jaartallen en spreuken gekerfd. De jeugd van zes eeuwen geleden was dus niet heel veel beter opgevoed dan de jeugd van tegenwoordig...

In de 19e eeuw heeft een leger van Napoleon een gedeelte van het afdak boven het koorgestoelte als brandhout gebruikt (barbaren!), maar de rest is nog steeds origineel Middeleeuws eikenhout, kunstig gesneden en uitbundig versierd. Men ziet taferelen uit het Oude Testament aan de ene kant (offer van Isaäk, Jona die 3 dagen en 3 nachten in de walvis was), uit het Nieuwe Testament aan de andere (offer van Jezus, 3 dagen en 3 nachten in het graf). Op iedere stoelleuning zit een vrouw die een kunst of ambacht beoefent: ze maakt muziek, leest of kookt. En over het gehele oppervlak groeien wijnranken en druiven.

Het koorgestoelte wordt nog altijd gebruikt in de mis. Dan worden de 'geen-toegang-linten' weggehaald en nemen op deze banken nog altijd mensen plaats die zich verbonden weten met de 'ware wijnrank' Jezus Christus, net als hun voorouders ruim zeshonderd jaar geleden.

Reacties

  1. Bijzonder dat er allemaal vrouwen zijn verbeeld. Dank weer voor verhaal, corry

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Gedachten bij thuiskomst van het LMF

Bestaat er zoiets als missionaire liturgie?  Met die vraag kwam ik afgelopen zaterdag thuis van het Landelijk Missionair Festival. Twee mogelijke antwoorden had ik gehoord, zo verschillend als water en vuur.  1. Kliederig, knoeierig, rommelig, chaotisch (en zo nog een stuk of vijf bijvoeglijke naamwoorden die door de simultaan-vertaler bedacht werden voor het woord 'messy'): dat is wat liturgie moet zijn volgens Lucy Moore. Zij is voortrekker van Messy Church , een nieuwe vorm van kerk-zijn die in Nederland navolging krijgt onder de noemer Kliederkerk . Geen kinderkerk, maar diensten voor jong en oud sámen, waar je niet hoeft stil te zitten maar creatief bezig bent, waar je niet niet alleen luistert maar actief meedoet in de viering, en samen een maaltijd deelt. Je hoeft niet perfect te zijn, niet in een keurslijf te passen om erbij te horen in de kerk. De kerkdienst is heilige chaos, zoals Gods Geest zelf chaotisch is en vreemde wegen gaat. En wat te denken van Jez...

Vasten: oefenen in levenskunst?

N.B. Onderstaand blogbericht is een anders-dan-anders-bericht. Het is namelijk een blogbericht in opdracht. Als toekomstige dominee word ik geacht te oefenen in digitaal communiceren en het aanzwengelen van discussie. Dat betekent dat ik nog-meer-dan-anders blij ben met reacties, of ze nu kritisch, instemmend, meedenkend, tegendenkend of wat dan ook van aard zijn! Nog anderhalve week en ik mag weer: e -mail en Facebook checken zo vaak ik wil. Ik hoef niet meer vijf keer per dag de verleiding te weerstaan om éven online te gaan, ik hoef niet meer nutteloos uit het raam te staren tijdens de treinreis van en naar college (hoewel dat eigenlijk wel lekker is) en niet meer één moment in te plannen om mails te beantwoorden (hoewel dat eigenlijk wel lekker rustig is). Over anderhalve week is het Pasen. Dan is de veertigdagentijd voorbij, en daarmee ook mijn eigen invulling van deze periode als vastentijd: maximaal twee keer per dag inloggen op mijn e-mailaccount en Facebook. "Dat...

De stilte die volgt op een slotnoot

Pinksteren in de Lutherse kerk, Utrecht, en tevens het 400-jarig bestaan van de gemeente. Een feestelijke dienst, waar ik met het Vocaal Theologen Ensemble in mee mag zingen. Ik vind het een voorrecht. Een voorrecht om de koperblazers letterlijk te voelen trillen in je buik, omdat je er met je neus bovenop staat, en een voorrecht om de stilte te horen, strak van de spanning, die volgt op de slotnoot van een extra indrukwekkend stuk. We hebben een motet van componist Hans Jansen gezongen, een zing-sprekende vertolking van het pinksterverhaal. Het motet eindigt met een bed van spannende ondertonen waar de sopranen hun hoge e als het ware in kunnen leggen. Het laatste akkoord houdt acht, tien, twaalf tellen aan; de dirigent strekt haar arm verder en nog verder uit, slaat ons af, en dan is het stil. Over stilte kun je haast niet schrijven. We hebben geleerd om na een slotnoot de aandacht nog vast te houden, door niet te rommelen in onze papieren, niet te bewegen, zelfs niet zichtb...