Doorgaan naar hoofdcontent

Goud in de modderpoel

"Jullie hebben tot elf uur de tijd om een mini-preek te schrijven. Lengte: twee minuten. Ga je gang!" 
     Het is tien voor elf. Slik.
    'Jullie' - dat zijn mijn mede-predikanten-in-opleiding en ik. Aan het woord is de docent, aan wiens grillen we zijn overgeleverd tijdens een driedaagse cursus over voorgaan in de kerkdienst. Met de mij toegewezen Bijbeltekst - psalm 113 - en een schrijfblok zoek ik een plekje buiten in de zon, met uitzicht op het parkeerterrein. Ik lees de psalm, en nog eens, en nog eens, terwijl de wind verwoede pogingen doet de betreffende pagina van mijn bijbeltje om te slaan. Ik schrijf op wat me het eerst te binnen schiet, snelle steekwoorden en een paar halve zinnen. Geen tijd meer om het na te lezen, gewoon maar gaan. 
    Pas als ik de woorden uitspreek, merk ik hoe wáár ze voor mij zijn - en uit de feedback begrijp ik dat ze zo ook overkwamen. Daarna is het de beurt aan mijn groepsgenoten. Stuk voor stuk vullen zij hun twee minuten met waardevolle woorden. "Wat nou uitgebreide exegese?", grappen we. Waarom nog eindeloos commentaren raadplegen en uren zwoegen op een preek? De tekst, en één gedachte die jou persoonlijk raakt - dat is genoeg. (In elk geval voor twee minuten.)

's Avonds staat er een film op het programma, Jésus de Montréal. Ik verwacht het 'bekende' Jezus-verhaal te zien te krijgen in een nieuw jasje, maar word overvallen door een schijnbaar platvloerse komedie, die gaandeweg steeds diepere lagen blijkt te hebben. Het is een film die schuurt en schokt, maar ik vind het ook een indrukwekkende vertolking van de rauwe werkelijkheid van het evangelie anno nu. Nee, het is bepaald geen bijbelgetrouwe vertolking van het Jezus-verhaal, maar dat maakt de boodschap (dat je Christus alleen kunt vinden met je poten in de modder) er volgens mij niet minder bijbels op. Integendeel.

 

De laatste ochtend volgt opnieuw een opdracht: ontwerp in groepjes een ritueel rondom een bijbels personage, op een zelf te kiezen plaats. We belanden op het terrein van het AZC om de hoek, en voeren het ritueel uit tussen een meisje op een roze fiets, mensen die met een mobieltje aan hun oor een vreemde taal praten, en een bewaker die argwanend polshoogte komt nemen. Opnieuw krijgt de Bijbel handen en voeten en een gezicht (in elk geval voor ons, uitvoerders, want de participatie komt niet zo goed uit de verf als we gehoopt hadden. Maar hé - we zijn "probeerdominees", dus nu mag het nog...). En vooral: opnieuw zijn we onder de indruk van de kracht van Bijbelverhalen om creatieve processen op gang te brengen, en daarmee de wereld in een ander licht te zien.

De docent wordt niet moe om ons te wijzen op de kracht die dat ene Boek heeft om altijd weer een ánder verhaal te vertellen. "Jullie hebben goud in handen!"
    Iets om te onthouden, voor al die keren dat we ons over een onmogelijke tekst zullen buigen en verzuchten "had dat er maar niet gestaan...", en voor al die keren dat we middenin de modder zullen staan, tegenover leed waar we geen raad mee weten: we hebben goud in handen. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Gedachten bij thuiskomst van het LMF

Bestaat er zoiets als missionaire liturgie?  Met die vraag kwam ik afgelopen zaterdag thuis van het Landelijk Missionair Festival. Twee mogelijke antwoorden had ik gehoord, zo verschillend als water en vuur.  1. Kliederig, knoeierig, rommelig, chaotisch (en zo nog een stuk of vijf bijvoeglijke naamwoorden die door de simultaan-vertaler bedacht werden voor het woord 'messy'): dat is wat liturgie moet zijn volgens Lucy Moore. Zij is voortrekker van Messy Church , een nieuwe vorm van kerk-zijn die in Nederland navolging krijgt onder de noemer Kliederkerk . Geen kinderkerk, maar diensten voor jong en oud sámen, waar je niet hoeft stil te zitten maar creatief bezig bent, waar je niet niet alleen luistert maar actief meedoet in de viering, en samen een maaltijd deelt. Je hoeft niet perfect te zijn, niet in een keurslijf te passen om erbij te horen in de kerk. De kerkdienst is heilige chaos, zoals Gods Geest zelf chaotisch is en vreemde wegen gaat. En wat te denken van Jez...

Vasten: oefenen in levenskunst?

N.B. Onderstaand blogbericht is een anders-dan-anders-bericht. Het is namelijk een blogbericht in opdracht. Als toekomstige dominee word ik geacht te oefenen in digitaal communiceren en het aanzwengelen van discussie. Dat betekent dat ik nog-meer-dan-anders blij ben met reacties, of ze nu kritisch, instemmend, meedenkend, tegendenkend of wat dan ook van aard zijn! Nog anderhalve week en ik mag weer: e -mail en Facebook checken zo vaak ik wil. Ik hoef niet meer vijf keer per dag de verleiding te weerstaan om éven online te gaan, ik hoef niet meer nutteloos uit het raam te staren tijdens de treinreis van en naar college (hoewel dat eigenlijk wel lekker is) en niet meer één moment in te plannen om mails te beantwoorden (hoewel dat eigenlijk wel lekker rustig is). Over anderhalve week is het Pasen. Dan is de veertigdagentijd voorbij, en daarmee ook mijn eigen invulling van deze periode als vastentijd: maximaal twee keer per dag inloggen op mijn e-mailaccount en Facebook. "Dat...

De stilte die volgt op een slotnoot

Pinksteren in de Lutherse kerk, Utrecht, en tevens het 400-jarig bestaan van de gemeente. Een feestelijke dienst, waar ik met het Vocaal Theologen Ensemble in mee mag zingen. Ik vind het een voorrecht. Een voorrecht om de koperblazers letterlijk te voelen trillen in je buik, omdat je er met je neus bovenop staat, en een voorrecht om de stilte te horen, strak van de spanning, die volgt op de slotnoot van een extra indrukwekkend stuk. We hebben een motet van componist Hans Jansen gezongen, een zing-sprekende vertolking van het pinksterverhaal. Het motet eindigt met een bed van spannende ondertonen waar de sopranen hun hoge e als het ware in kunnen leggen. Het laatste akkoord houdt acht, tien, twaalf tellen aan; de dirigent strekt haar arm verder en nog verder uit, slaat ons af, en dan is het stil. Over stilte kun je haast niet schrijven. We hebben geleerd om na een slotnoot de aandacht nog vast te houden, door niet te rommelen in onze papieren, niet te bewegen, zelfs niet zichtb...