Doorgaan naar hoofdcontent

Decembersfeer in Madrid

De dagen voor Kerst bracht ik met een vriendin door in Madrid, te gast bij 'Spaanse huisgenoot'  die een half jaar bij ons heeft gewoond. Een stad vol (en dan ook echt vol: proppen in de metro en Koninginnedagdrukte op straat) mensen in decembersfeer, én een stad vol zon!

We hebben de "Calle de San Nicolas" natuurlijk meteen op de foto gezet, zodat we thuis kunnen zeggen dat we de straat van Sinterklaas gezien hebben... En Spaanse huisgenoot had naast de adventskalender ook haar Sint-prentenboek op de kast staan - vorig jaar van ons gekregen. Het grote kinderfeest in Madrid is echter Driekoningen, op 5-6 januari. Los tres Reyes Mages trekken dan in Carnavalsachtige optocht door de stad, met praalwagens en al. 's Nachts gaan ze langs de huizen en vullen de kinderschoenen met cadeautjes. Die schoenen staan verwachtingsvol op het balkon, een emmer water voor de kamelen ernaast. Men eet een zoet, ringvormig brood, waarin een stukje speelgoed verstopt zit - degene die het speelgoedje vindt, betaalt voor het brood. Ons Carnaval, Sinterklaas en Driekoningen inéén?

Een deel van het aanbod in een van de kerststalkramen.
Wat Kerst betreft: ook in Spanje heeft Santa voet aan de grond gekregen, maar voorlopig hebben de kerststalletjes nog een ruime voorsprong. Al op het vliegveld zagen we een miniatuurlandschap van minstens drie bij drie meter met een stal in het midden. De 24e wordt ook bij de kathedraal de kerststal in gereedheid gebracht: levensgrote beelden worden op het plein nog eens goed afgestoft en opgepoetst. Klaar voor het feest! Op de markt zijn minstens tien kramen waar je de stalletjes en losse figuren kunt kopen. Ooit wel eens zes blote Jezusjes op een rij gezien? De tafels zijn gevuld met Maria's, Jozefs, kribbes, ossen, ezels, herders, schapen, engelen, wijzen, kamelen, olifanten, kippen, monsters, timmerwerkplaatsen, Romeinse soldaten, mandarijnenboompjes... 

Het plafond van de Almudena-kathedraal.
Overigens is de jonge generatie Spanjaarden volgens mij net zo geseculariseerd als in Nederland - Spaanse huisgenoot hoorde het verhaal van de herders voor het eerst. Maar de kerk is machtig en rijk, en dat wordt haar niet in dank afgenomen. Een bordje bij de ingang van de kathedraal met "donatie 1 euro alstublieft" is genoeg om Spaanse huisgenoot in woede te doen ontsteken. Om een elektrisch (!) kaarsje op te steken, moet je trouwens ook 1 euro betalen - er staat een grote bak met plastic lichtjes en een machine waar je je munt in kunt werpen, en dan gaat een van de lichtjes aan... Voor de rest is de kerk prachtig. 

Woede tegen de kerk raakt me, merk ik, ook al is het niet mijn eigen kerk, en ook al kan ik zelf niet anders dan pleiten voor een 'onmachtige' kerk. Ik vraag me af: hoe geseculariseerd moet een samenleving worden, en hoe marginaal de kerk, voordat mensen weer zonder afkeer naar haar boodschap kunnen luisteren? 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een grote rode boerenzakdoek - bij het overlijden van Nico ter Linden

Nee, dit is geen zakdoek uit verdriet - of misschien ook een beetje wel, stiekem, want hij was voor mij zo'n mens waarvan je je niet kunt voorstellen dat hij ooit voorbijgaat. Ik was een jaar of vijftien en Nico ter Linden kwam naar Houten. Als echte fan moest ik daar natuurlijk bij zijn, en als echte BN'er was hij in het echt natuurlijk een stuk kleiner dan ik me had voorgesteld. Van wat hij vertelde die avond weet ik weinig meer. Wel nog dat hij van tijd tot tijd zonder enige schaamte zijn grote rode boerenzakdoek tevoorschijn haalde om zijn neus te snuiten. Daarna borg hij de zakdoek weer op, keek de zaal eens rond en vertelde verder. Niemand had de tijd om het hilarisch te vinden, en binnen een paar seconden had hij ons weer mee teruggevoerd naar de wereld van de aartsvaders. Ik was een jaar of twaalf en ik zat vol met vragen. Mijn moeder gaf me een boek met de gebundelde columns van Nico ter Linden, Kostgangers. Ik las dat geloof en ongeloof bij elkaar horen, 'al

De stilte die volgt op een slotnoot

Pinksteren in de Lutherse kerk, Utrecht, en tevens het 400-jarig bestaan van de gemeente. Een feestelijke dienst, waar ik met het Vocaal Theologen Ensemble in mee mag zingen. Ik vind het een voorrecht. Een voorrecht om de koperblazers letterlijk te voelen trillen in je buik, omdat je er met je neus bovenop staat, en een voorrecht om de stilte te horen, strak van de spanning, die volgt op de slotnoot van een extra indrukwekkend stuk. We hebben een motet van componist Hans Jansen gezongen, een zing-sprekende vertolking van het pinksterverhaal. Het motet eindigt met een bed van spannende ondertonen waar de sopranen hun hoge e als het ware in kunnen leggen. Het laatste akkoord houdt acht, tien, twaalf tellen aan; de dirigent strekt haar arm verder en nog verder uit, slaat ons af, en dan is het stil. Over stilte kun je haast niet schrijven. We hebben geleerd om na een slotnoot de aandacht nog vast te houden, door niet te rommelen in onze papieren, niet te bewegen, zelfs niet zichtb

Bericht uit een Londense suburb

Van 28 mei t/m 13 juni verblijf ik in Londen, in het kader van mijn onderzoek naar nieuwe vormen van kerk-zijn en liturgie. Twee weken ogen en oren open, Fresh Expressions bezoeken, vragen stellen en inspiratie opdoen - dat is waar ik op hoop! Gisteravond bezocht ik voor het eerst Café Church in West-Ealing . Hun verhaal op de Fresh Expressions website lees je hier .    Daar zit ik, meegetroond naar de pub. Natuurlijk, welkom in Londen. Nog een beetje beduusd van het enthousiasme van de mensen die me naar afloop van de kerkdienst mee vroegen, en net zo beduusd van mijn eigen enthousiasme om zomaar ja te zeggen. Een lawaaiige straat met mensen van allerlei nationaliteiten, opdringerige uithangborden in vreemde talen en haastige dubbeldekkerbussen die voor mijn gevoel  uit het niets van de verkeerde kant van de straat aan komen rijden; een al even lawaaiige pub. Hier zit ik, verwikkeld in  een bizar, dan weer eerlijk en open en theologisch uitdagend, en dan weer verwarrend en onnavo