Doorgaan naar hoofdcontent

Decembersfeer in Madrid

De dagen voor Kerst bracht ik met een vriendin door in Madrid, te gast bij 'Spaanse huisgenoot'  die een half jaar bij ons heeft gewoond. Een stad vol (en dan ook echt vol: proppen in de metro en Koninginnedagdrukte op straat) mensen in decembersfeer, én een stad vol zon!

We hebben de "Calle de San Nicolas" natuurlijk meteen op de foto gezet, zodat we thuis kunnen zeggen dat we de straat van Sinterklaas gezien hebben... En Spaanse huisgenoot had naast de adventskalender ook haar Sint-prentenboek op de kast staan - vorig jaar van ons gekregen. Het grote kinderfeest in Madrid is echter Driekoningen, op 5-6 januari. Los tres Reyes Mages trekken dan in Carnavalsachtige optocht door de stad, met praalwagens en al. 's Nachts gaan ze langs de huizen en vullen de kinderschoenen met cadeautjes. Die schoenen staan verwachtingsvol op het balkon, een emmer water voor de kamelen ernaast. Men eet een zoet, ringvormig brood, waarin een stukje speelgoed verstopt zit - degene die het speelgoedje vindt, betaalt voor het brood. Ons Carnaval, Sinterklaas en Driekoningen inéén?

Een deel van het aanbod in een van de kerststalkramen.
Wat Kerst betreft: ook in Spanje heeft Santa voet aan de grond gekregen, maar voorlopig hebben de kerststalletjes nog een ruime voorsprong. Al op het vliegveld zagen we een miniatuurlandschap van minstens drie bij drie meter met een stal in het midden. De 24e wordt ook bij de kathedraal de kerststal in gereedheid gebracht: levensgrote beelden worden op het plein nog eens goed afgestoft en opgepoetst. Klaar voor het feest! Op de markt zijn minstens tien kramen waar je de stalletjes en losse figuren kunt kopen. Ooit wel eens zes blote Jezusjes op een rij gezien? De tafels zijn gevuld met Maria's, Jozefs, kribbes, ossen, ezels, herders, schapen, engelen, wijzen, kamelen, olifanten, kippen, monsters, timmerwerkplaatsen, Romeinse soldaten, mandarijnenboompjes... 

Het plafond van de Almudena-kathedraal.
Overigens is de jonge generatie Spanjaarden volgens mij net zo geseculariseerd als in Nederland - Spaanse huisgenoot hoorde het verhaal van de herders voor het eerst. Maar de kerk is machtig en rijk, en dat wordt haar niet in dank afgenomen. Een bordje bij de ingang van de kathedraal met "donatie 1 euro alstublieft" is genoeg om Spaanse huisgenoot in woede te doen ontsteken. Om een elektrisch (!) kaarsje op te steken, moet je trouwens ook 1 euro betalen - er staat een grote bak met plastic lichtjes en een machine waar je je munt in kunt werpen, en dan gaat een van de lichtjes aan... Voor de rest is de kerk prachtig. 

Woede tegen de kerk raakt me, merk ik, ook al is het niet mijn eigen kerk, en ook al kan ik zelf niet anders dan pleiten voor een 'onmachtige' kerk. Ik vraag me af: hoe geseculariseerd moet een samenleving worden, en hoe marginaal de kerk, voordat mensen weer zonder afkeer naar haar boodschap kunnen luisteren? 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Gedachten bij thuiskomst van het LMF

Bestaat er zoiets als missionaire liturgie?  Met die vraag kwam ik afgelopen zaterdag thuis van het Landelijk Missionair Festival. Twee mogelijke antwoorden had ik gehoord, zo verschillend als water en vuur.  1. Kliederig, knoeierig, rommelig, chaotisch (en zo nog een stuk of vijf bijvoeglijke naamwoorden die door de simultaan-vertaler bedacht werden voor het woord 'messy'): dat is wat liturgie moet zijn volgens Lucy Moore. Zij is voortrekker van Messy Church , een nieuwe vorm van kerk-zijn die in Nederland navolging krijgt onder de noemer Kliederkerk . Geen kinderkerk, maar diensten voor jong en oud sámen, waar je niet hoeft stil te zitten maar creatief bezig bent, waar je niet niet alleen luistert maar actief meedoet in de viering, en samen een maaltijd deelt. Je hoeft niet perfect te zijn, niet in een keurslijf te passen om erbij te horen in de kerk. De kerkdienst is heilige chaos, zoals Gods Geest zelf chaotisch is en vreemde wegen gaat. En wat te denken van Jez...

Vasten: oefenen in levenskunst?

N.B. Onderstaand blogbericht is een anders-dan-anders-bericht. Het is namelijk een blogbericht in opdracht. Als toekomstige dominee word ik geacht te oefenen in digitaal communiceren en het aanzwengelen van discussie. Dat betekent dat ik nog-meer-dan-anders blij ben met reacties, of ze nu kritisch, instemmend, meedenkend, tegendenkend of wat dan ook van aard zijn! Nog anderhalve week en ik mag weer: e -mail en Facebook checken zo vaak ik wil. Ik hoef niet meer vijf keer per dag de verleiding te weerstaan om éven online te gaan, ik hoef niet meer nutteloos uit het raam te staren tijdens de treinreis van en naar college (hoewel dat eigenlijk wel lekker is) en niet meer één moment in te plannen om mails te beantwoorden (hoewel dat eigenlijk wel lekker rustig is). Over anderhalve week is het Pasen. Dan is de veertigdagentijd voorbij, en daarmee ook mijn eigen invulling van deze periode als vastentijd: maximaal twee keer per dag inloggen op mijn e-mailaccount en Facebook. "Dat...

De stilte die volgt op een slotnoot

Pinksteren in de Lutherse kerk, Utrecht, en tevens het 400-jarig bestaan van de gemeente. Een feestelijke dienst, waar ik met het Vocaal Theologen Ensemble in mee mag zingen. Ik vind het een voorrecht. Een voorrecht om de koperblazers letterlijk te voelen trillen in je buik, omdat je er met je neus bovenop staat, en een voorrecht om de stilte te horen, strak van de spanning, die volgt op de slotnoot van een extra indrukwekkend stuk. We hebben een motet van componist Hans Jansen gezongen, een zing-sprekende vertolking van het pinksterverhaal. Het motet eindigt met een bed van spannende ondertonen waar de sopranen hun hoge e als het ware in kunnen leggen. Het laatste akkoord houdt acht, tien, twaalf tellen aan; de dirigent strekt haar arm verder en nog verder uit, slaat ons af, en dan is het stil. Over stilte kun je haast niet schrijven. We hebben geleerd om na een slotnoot de aandacht nog vast te houden, door niet te rommelen in onze papieren, niet te bewegen, zelfs niet zichtb...